23-7-2019

Hoe ziet de ideale customer journey van morgen eruit?
De maatschappij verandert in een razendsnel tempo: digitalisering, transparantie, onlinisering, uitschakeling van de middleman, platformeconomie etc., maar ook toenemende keuzestress bij consumenten.

Customer journey
Ook het makelaarsvak is onderhevig aan deze invloeden. De sleutel tot succes ligt uiteindelijk voor iedereen bij een blije klant. Denken vanuit de klant en de klant centraal stellen: customer journeys zijn hot! Een customer journey, ofwel klantreis, maakt inzichtelijk in welke mate je het klantproces succesvol hebt ingericht, nu en voor de toekomst. Daarbij gaat het ook om aspecten als beleving, gemak, nichemarketing, omnichannel en het inrichten van kanaalswitches als toegevoegde waarde. Hoe zorg je ervoor dat de klant de weg naar jou als makelaar blijft vinden en hoe bind je nieuwe en bestaande klanten? En hoe word je als organisatie zélf ook blij van die interactie met de klant?

Zoveel mensen zoveel meningen
Om over dit onderwerp iets zinnigs te zeggen, is de belangrijkste vraag die beantwoord moet worden: Hoe onderscheid je je als makelaar in de markt op basis van toegevoegde waarde en hoe wordt die toegevoegde waarde door de klant ervaren en gewaardeerd? Daarbij wordt ‘beleving’ steeds belangrijker.

Praktische handvaten en praktijkvoorbeelden
Op 2 oktober 2019 organiseert Makelaarsvereniging Amsterdam, in samenwerking met mediapartner Vastgoedjournaal, de summit ‘Makelaarsvak van de toekomst'. Hoe ziet de ideale customer journey van morgen er uit? Na een succesvolle eerste editie vorig jaar is er dit jaar meer aandacht voor de praktische handvaten en praktijkvoorbeelden. Hoe kijken verschillende partijen aan tegen de customer journey van de toekomst en hoe geven zij daar nu al invulling aan? Je krijgt inzicht in hoe de makelaar van morgen ervoor kan zorgen dat de klant blij wordt van zijn spreekwoordelijke reis op zoek naar de aankoop/verkoop of huur/verhuur van zijn/haar gedroomde woning. Hoe word je als organisatie zélf blij van die interactie met de klant. Daarnaast komen ook de valkuilen aan bod.

Praktische informatie 
Seminar:
Ben jij klaar voor het makelaarsvak van de toekomst?
Datum: woensdag 2 oktober 2019
Tijd: 12.00 tot 17.00 uur inclusief lunch en aansluitende borrel
Locatie: Hotel Casa Amsterdam, Eerste Ringdijkstraat 4, 1097 BC Amsterdam 
Dagvoorzitter: Sven Heinen
Ledenprijs: € 125 excl. BTW en voor NVM leden aangesloten bij de afdelingen: MVA, ’t Gooi, Noord Holland Noord, Haarlem en Flevoland (MRA). € 195 excl. BTW niet MRA-leden 

Aanmelding 
Aanmelden kan via de Members Only. Klik op cursus aanbod en reserveer jouw plek! Wil je je aanmelden en beschik je nog niet over een inlog voor de Members Only? Stuur een mailtje naar info@mva.nl met je volledige naam, kantoorgegevens en mobiele telefoonnummer, dan maken wij het in orde.

Programma
12.00 – 12.45            Inloop en walking-lunch        
12.45 – 13.00            Opening door dagvoorzitter Sven Heinen, lid MVA en eigenaar van Smit & Heinen Makelaars en Taxateurs o/z
13.00 – 13.20            Spreker 1: Arjan Terpstra, CDO ERA 

ERA is een van de toonaangevende residentiële vastgoednetwerken in de wereld met meer dan 3000 makelaarskantoren, actief in 33 landen waarvan 13 Europese landen. Kopers en verkopers van onroerend goed in heel Europa hebben gemakkelijk toegang tot de uitgebreide diensten van ERA in de meeste grote en middelgrote steden. ERA staat voor Electronic Realty Associates en heeft lang trackrecord als het gaat om innovatie in de makelaardij. De eerste woningwebsite in Nederland was van ERA. Onlangs werd nog een grote samenwerking met Amazon wereldkundig gemaakt. 
De klantreis
Arjan neemt ons mee door de klantreis en data uit de vele landen waarin ERA opereert. Markten verschillen per land maar de wijze waarop een verkoper van een huis een makelaar kiest is verrassend eenduidig. Die klantreis kent kansen en bedreigingen voor makelaars. Hij laat zien hoe je daadwerkelijk succesvol kunt zijn met een klantreisstrategie die over vele maanden kan lopen. CRM is maar een tool, het gaat om je hele commerciële kantoor systeem. ‘Technology and systems to drive true results’.

13.20 – 13.40            Spreker 2: Martijn Joosten, Marketing voor Makelaars
Martijn heeft de ambitie om ieder makelaarskantoor offline en online op de kaart te zetten en werkt graag voor makelaars die zich verder willen ontwikkelen en bereid zijn om het traditionele werken aan te vullen met innovatieve technieken en marketingtools.
Ook maakt hij je bewust van de kansen die je allemaal online laat liggen en hoe je de waarde van je kantoor kan laten toenemen.

13.40 – 14.10            Spreker 3: Quintin Schevernels, CEO funda
Als voormalig directielid bij o.a. Telegraaf Media Groep en VNU Media heeft Quintin veel ervaring op het gebied van online marktplaatsen. Als één van zijn eerste wapenfeiten heeft funda in mei 2019 aangekondigd zich te gaan oriënteren op de hypothekenmarkt. Op dit moment bekijkt Funda welke mogelijkheden en kansen daar liggen. Middels een mail met een korte vragenlijst is eind juni de mening van de makelaar hierover gevraagd.
Welke mogelijkheden zijn er voor Funda om nog meer toegevoegde waarde te bieden aan de makelaar?
Hoe kan Funda haar dienstverlening en toegevoegde waarde naar de consument verder uitbreiden?
Wat is het belang van de makelaar voor Funda? Hoe ziet hij de toekomst van Funda?

14.10 – 14.30            Visie op de toekomst tussen de voorzitters van de verschillende  brancheorganisaties: Onno Hoes (NVM), Jan Kees Duvekot (Vastgoedpro), Hans van der Ploeg (VBO) en Jerry Wijnen (MVA) onder leiding van dagvoorzitter Sven Heinen. 
14.30 – 15.05            Pauze

15.05 – 15.25            Spreker 4: Geert Klaver, eigenaar Geert Klaver Makelaardij
Het vak is Geert thuis met de paplepel ingegoten. Hij koos dan ook voor de makelaars-opleiding in Amsterdam (HBO Nederland) en haalde zijn NVM-certificaten. Daaraan plakte hij nog een studie agrarische bedrijfskunde. Via HAL makelaardij startte hij in 2004 voor zichzelf met een internet makelaarskantoor (ZON). 
Al snel werd de filosofie van low-budget makelen omgevormd naar Klaver landelijk wonen, een makelaardij gericht op een niche in de markt. Hierbij onderscheidt hij zich door Video&zo, een wekelijkse vlog waarin Geert op creatieve en geheel eigen wijze een landelijke woning onder de aandacht brengt. Van niets iets maken vindt Geert een van de leukste dingen die er zijn. Met zijn team heeft hij binnen een redelijk korte termijn een toonaangevende makelaardij neergezet naast zijn al bestaande agrarische makelaardij. Geert geeft vanuit zijn eigen visie en ervaringen antwoord op de gestelde vragen.

15.25 – 15.45            Spreker 5: Martijn Schaap, CEO Vision Forward Group 
Van verkopen naar beïnvloeden van het onbewuste
Vele weten inmiddels dat partijen als Google, Booking.com en LinkedIn hun succes te danken hebben aan het slim omgaan met algoritmes. Hiermee omzeilen ze de irrationaliteit van de mens. Maar hoe doe je dat als makelaar in face to face gesprekken met (potentiële) opdrachtgevers/kopers en wat is dat eigenlijk; de irrationaliteit van de mens? Na 25 jaar studie hebben Harrie van den Berg en Martijn Schaap  een 'engineer proof' model hiervoor ontwikkeld.
In 15 minuten neemt Martijn je mee in de rol van het onbewuste, wat overtuigingen zijn en geeft hij je een tool waarmee je concreet kunt gaan experimenteren. Een waarschuwing voor het laatste is op z’n plaats: het is extreem effectief.

15.45 – 16.15            Innovatie pitches met o.a.: Effytool, Nieuw Wonen Nederland, Watermelon
16.15 – 16.35            Spreker 6: Marktplaats & eBay

16.35 – 16.45            Afronden van de dag door dagvoorzitter Sven Heinen
16.45 – 18.00            Afsluitende borrel 

Dagvoorzitter                      
Sven Heinen
Mediapartner
Vastgoedjournaal
Educatie
De MVA Academie (in samenwerking met KPE) zorgt dat punten te behalen zijn voor dit programma als activiteit in de vrije ruimte.
VastgoedCert: 3 facultatieve punten voor de kamer Wonen
NRVT: 3 punten voor de vrije ruimte