Nieuws

PERSBERICHT 20 APRIL 2022 | Amsterdamse makelaars: wij hebben een rol bij de aanpak van het witwassen en het weren van criminele huurders en kopers

Vastgoed speelt een belangrijke faciliterende rol bij ondermijnende criminaliteit. Criminelen maken graag gebruik van vastgoed. Ze huren panden om in te wonen, om drugs of wapens in op te slaan of voor andere illegale activiteiten als prostitutie, gokken en de productie van drugs. Daarnaast is het kopen en verkopen van vastgoed een manier voor criminelen om hun geld wit te wassen. Het aanpakken van crimineel gebruik van vastgoed kan de overheid niet alleen. Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA) zet een stap naar voren en wil met haar leden een bijdrage leveren aan het aanpakken van misbruik van woningen.

Jerry Wijnen (voorzitter MVA): “Het is van belang dat wij samen met andere stakeholders optrekken in het voorkomen van ondermijning. Een eerste stap is bewustwording en het leren herkennen van de werkwijze die criminelen toepassen.”

De eerste stappen zijn al gezet. Begin dit jaar is er een enquête gehouden onder de 600 leden van MVA. De enquête is uitgevoerd in samenwerking met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), dat zich bezig houdt met de aanpak van ondermijning in de regio Amsterdam-Amstelland. Uit de enquête blijkt dat makelaars een rol voor zichzelf zien bij de aanpak van het witwassen en het weren van criminele huurders en kopers. Makelaars zijn daarbij wel op zoek naar hoe zij die rol zo goed mogelijk kunnen invullen. Meer kennis, handvaten en praktische tools over het onderwerp lijkt daarin essentieel.

Kennissessie
Om de kennis te vergroten organiseerde de MVA een kennissessie voor haar leden waarin makelaars situaties met elkaar kunnen bespreken. Deze bijeenkomst heeft ertoe geleid dat makelaars verdachte situaties beter herkennen en weten wat ze in een dergelijk geval moeten doen. Tijdens de eerste kennissessie was een voormalig medewerker van de politie aanwezig om ervaringen en voorbeelden te delen.

Makelaars zijn volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij de overheid. Ook voorgenomen transacties, die uiteindelijk niet plaatsvinden maar waarbij een makelaar risico’s ziet, moeten worden gemeld.

De MVA organiseert vaker kennissessies voor haar leden, ook over het herkennen van signalen van ondermijnende criminaliteit bij de verkoop of verhuur van vastgoed. Aanmelden voor de kennissessie kan op de website van de MVA. De resultaten van de enquête zijn hier te bekijken: https://bit.ly/3jEuCWZ

Voor mediaverzoeken kunt u contact opnemen met Istvan Liong, Makelaarsvereniging Amsterdam van maandag tot en met vrijdag van 08:30 – 17:00 uur, op 020 673 3322 of stuur een email naar: info@mva.nl. U kunt ook contact opnemen met Julia Drissen, communicatieadviseur bij het RIEC Amsterdam-Amstelland, 0612675659.