Nieuws

Transparante prijsvormingstool woningen succesvol van start

Dinsdagmiddag 22 mei om 15.00 liep de klok af bij Biedopdezewoning.nu. Slauerhoff 51 in Uithoorn was de eerste woning die via deze online tool geveild werd. Zeven personen namen deel aan het transparante prijsvormingsproces, dat via opbod tot stand kwam. Karen Lehman van het gelijknamige makelaarskantoor had de primeur. ‘Zowel mijn verkopende cliënt als de koper waren heel blij met het resultaat. De opbrengst was 335.000 euro. En de manier waarop die prijs tot stand kwam was voor iedereen te volgen. Ik denk dat deze transparante manier van werken iets toevoegt aan de makelaardij.’

Woningen worden tegenwoordig vaak verkocht via een inschrijving. Veel mensen vinden dat niet fijn. Het is moeilijk om te bepalen hoe hoog je bod moet zijn. Maar ook welke voorbehouden je kunt bedingen ten aanzien van bijvoorbeeld de financiering of de bouwkundige keuring. En vaak ontbreekt de transparantie: wordt mijn bieding niet gebruikt in de onderhandeling met een ander? Om al die redenen is Biedopdezewoning.nu een fijne en eerlijke tool die helpt met de aankoop van een nieuwe woning.

Biedopdezewoning.nu is ontwikkeld door het veilinghuis Eerste Amsterdamse, in opdracht van Makelaarsvereniging Amsterdam. Chris van Dam, directeur van de makelaarsvereniging legt uit waarom: ‘Als MVA vertegenwoordigen wij 600 NVM-makelaars en kandidaat-makelaars in en om Amsterdam. We merken elke dag dat de woningmarkt overspannen is. Verkopen boven de vraagprijs zijn aan de orde van de dag, net als de inschrijvingen waarmee de prijzen tot stand komen. Daartegenover staat een maatschappelijke behoefte aan transparantie en duidelijkheid. Als makelaar wil je je klanten goed bedienen. En als die klanten, of dat nu is als koper of als verkoper, behoefte hebben aan transparante prijsvorming, dan moeten wij de makelaar daarmee faciliteren. Om die reden hebben we Biedopdezewoning.nu in de afgelopen anderhalf jaar ontwikkeld. We hebben bij die ontwikkeling makelaars betrokken, maar ook de klant van de makelaar, woningontwikkelaars, banken, marketeers en andere partijen die een rol spelen op de woningmarkt.’

Uiteindelijk hebben zeven potentiële kopers aan het biedproces meegedaan, waarvan drie een autobod hadden ingesteld. Met een autobod verhoogt de bieder een tegenbod automatisch met € 500 zodat hij of zij opnieuw de hoogste bieder is. Dit proces herhaalt zich tot het maximale bedrag zoals dat wordt ingevoerd door de bieder.

Er zijn tijdens de veiling in totaal 38 biedingen gedaan met de uiteindelijke € 335.000 als resultaat. ‘De verkopende partij had niet zo’n hoge opbrengst verwacht,’ vertelt Karen Lehman. Het was een succesvolle verkoop en ik ga deze tool, in samenspraak met verkopers, vaker inzetten.’

Wil je meer weten over transparante prijsvorming via Biedopdezewoning.nu? Kijk dan voor de meest actuele informatie op www.biedopdezewoning.nu.
 


Niet voor publicatie: behoefte aan meer informatie? Neem contact op met Eerste Amsterdamse via info@eersteamsterdamse.nl of 020-2148998.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *